Een uitzendbureau starten

Een uitzendbureau starten. Spreek dat maar eens hardop uit. Voelt goed hé? Maar waar begin je eigenlijk? Begin je bij een naam verzinnen, contracten maken of meteen klanten zoeken?!

Bij het starten van een eigen uitzendbureau komt nogal wat kijken, maar als je eenmaal de eerste stap hebt gezet, gaat er een wereld voor je open!

 

Gewoon doen

Als je het mij vraagt begint het met het zetten van de eerste stap.
Het is prachtig om plannen te blijven schrijven, en marketing tot in de puntjes uit te gaan denken. Je financieel plan voor de eerste vijf jaar in een Excelbestand van 2gig door te rekenen of juist door te blijven tobben op het vinden van iets dat er nog niet is.

Eén ding is zeker: als je plannen blijft schrijven gebeurt er helemaal niets.

Uiteraard stimuleer ik het schrijven van een businessplan… maar het schrijven van zoiets is verre van de eerste stap zetten.

 

Wat heb je nodig?

Oei. Je hebt je baan opgezegd of gaat minder werken en bent bij de KVK ingeschreven als intermediair op de arbeidsmarkt. Wat nu?! Hoe kom je aan je eerste omzet?

Volgens die Excelsheet in je businessplan zou in de derde week toch echt die eerste omzet moeten komen…. maar hoe dan?!

Eerst is het belangrijk om een doel te stellen en een missie en visie te vormen. Daarna kun je elke activiteit aan deze doelen koppelen, maar hier komen we later op terug.

Ik droomde van een eigen uitzendbureau en ik was begonnen, nu nog klanten en kandidaten. Want ja, daar begint het écht mee!

Ik had een prachtige propositie, deze ook gevalideerd en was bezig met een baanbrekende website. Eigenlijk drie. Toen ging de telefoon: “Jeroen. Je bent voor jezelf begonnen hoor ik! Wij zoeken een accountmanager. Wil je helpen?”

Na een zoektocht op LinkedIn vond ik Sepp. We dronken koffie in een restaurantje en spraken over zijn dromen. Drie weken later begon Sepp aan zijn nieuwe avontuur en kon ik een factuur uitsturen.

Je kunt een prachtige website maken, alles tot in de puntjes verzorgen en een kantoor huren. Maar om te starten heb je klanten en kandidaten nodig. Vergeet dit niet, want je kunt het jezelf knap lastig maken als je dit uit het oog verliest.

 

Wat wil je vooral niet?!

Als je alleen maar werving en selectietrajecten begeleidt start iedere maand de omzet teller op 0. Uitzenden, detacheren of bemiddeling van freelancers is wat mij betreft wat stabieler.

Helaas komt er bij het verlenen van Sepp iets meer kijken dan alleen een selectiegesprek en begeleiding tijdens de procedure. Maar hoe dan!?

Je kunt ervoor kiezen om van A tot Z alles klaar te zetten om je eigen verloning en facturatie machine te bouwen. Lidmaatschap branchevereniging, certificering, kapitaal en ga zo maar even door. Het kan ook anders. Betrek een backoffice dienstverlener bij je organisatie en besteed alles na het bemiddelen uit om te genieten van wekelijks een marge!

Zo heb ik het gedaan. Ik wilde geen administratie.

Als je op zoek gaat naar een backoffice dienstverlener gaat er een wereld voor je open! Graag deel ik wat tips voor het maken van een goede keuze!

Hopelijk kom je bij ons uit.